Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Samen sterker
ondernemen!
39.555 actieve leden
         

10 praktische tips om drukwerk te gebruiken in je marketingstrategie

Faria Ramdjan
06 maart 2020

Denk je aan marketingcommunicatie, dan denk je tegenwoordig al snel aan online marketing. Ten onrechte, want het gebruik van geprinte producten is tegenwoordig weer helemaal hip. In deze blog lees je tien praktische tips om printwerk op effectieve wijze in te zetten voor jouw marketingstrategie.

Steeds meer bedrijven gebruiken drukwerk om hun merk bekend te maken in de markt. Die groeiende populariteit van drukwerk is goed te verklaren. Bijna alles wat we zien en lezen, is tegenwoordig digitaal. Iets wat je daadwerkelijk kunt vasthouden, zoals een flyer of brochure, is daardoor bijzonder en geeft je als ontvanger een goed gevoel, dat weer wordt overgedragen op het merk.

Daarbij komt dat flyers enkele praktische voordelen hebben op online. Ze gaan langer mee dan een social media post of banner op een website en kunnen gemakkelijk worden opgeborgen in een tas, lade of doos. Drukwerk geeft ook een gevoel van geloofwaardigheid en betrouwbaarheid voor jouw merk. Bovendien zijn ze goedkoop en gemakkelijk te bestellen en produceren.

Hier geven we jou enkele suggesties over hoe je drukwerk kunt gebruiken voor de marketing van jouw bedrijf:

1. Klassiekers: banners en borden

Een banner of bord is een klassieke advertentiemethode voor bedrijven. Het is een efficiente manier om nieuwe en bestaande klanten aan te trekken, zeker als er gebruik wordt gemaakt van humor. Zelfs als mensen jouw winkel nu niet binnengaan, zullen ze zich de boodschap herinneren en misschien zelfs verspreiden. Bijvoorbeeld door er een foto van te maken en deze te delen op sociale media. Een bord of banner is daarmee letterlijk het uithangbord van jouw winkel of bedrijf.

2. Probeer direct mail marketing

We zijn zo gewend geraakt het ontvangen van e-mails, dat we vaak niet eens meer de moeite nemen om deze te openen en te lezen. Vergelijk dat eens met een enveloppe die bij jou wordt thuisbezorgd. Dat is toch stukken spannender en leuker?. De kans dat mensen de tijd nemen om een flyer of brochure te lezen die door de brievenbus wordt geschoven, is drie keer groter dan dat ze de moeite nemen om een e-mail. Blijf daarom niet langer achter die pc zitten, ga er op uit en gooi de flyers door de bus!

3. Haal meer uit beurzen en tentoonstellingen

Beurzen en tentoonstellingen zijn perfecte plaatsen om jouw producten en diensten te presenteren. Het zijn ook goede gelegenheden om te netwerken met nieuwe en bestaande klanten. Voordat bezoekers aan jouw stand naar volgende stand gaan, geef je ze natuurlijk een visitekaartje of brochure mee. Klanten zullen je daardoor blijven herinneren.

4. Voeg kortingen en aanbiedingen toe

Iedereen houdt van een goede deal. Neem daarom een couponcode op in je flyer. Of steek een voucher tussen de pagina’s van je brochure. Kortingen verhogen het aantal bestellingen èn helpen de klant geld te besparen. Het is een win-win-situatie, wie kiest daar nou niet voor?

5. Vergeet de giveaways niet

Mensen houden van gratis. Door het weggeven van een pen met jouw merk of een monster handcrème, versterk je de boodschap van je brochure of flyer. Het maakt niet uit dat de potentiële klant in eerste instantie meer bezig is met jouw freebie dan met je brochure of flyer. Zodra hij thuis komt, zal hij de tijd nemen om meer te weten te komen over je bedrijf. Door een weggevertje blijft jouw verhaal beter hangen. Daarbij kunnen potentiële klanten het verhaal nog eens op hun gemak thuis teruglezen of navertellen.

6. Werk samen

Natuurlijk wil je dat jouw merk of product bij veel mensen onder ogen komt. Al eens gedacht om de handen ineen te slaan met collega’s? Werk een deal uit met bedrijven bij jou in de buurt. Dat kan interessant zijn, zeker als ze in dezelfde sector zitten als jij. Misschien kun je flyers, brochures, visitekaartjes of zelfs producten bij ze neerleggen. Omgekeerd kunnen zij natuurlijk hun drukwerk weer bij jou in de winkel achterlaten. Op deze manier worden klanten van hun jouw klanten en andersom.

 7. Combineer print met digitale marketing

Je kunt print en digitaal natuurlijk ook combineren. Voeg eens een kleine teaser toe aan je eerstvolgende volgende e-mailcampagne door alvast aan te kondigen dat er binnenkort een brochure of geschenk dat door de deur komt. Wedden dat het de attentiewaarde verhoogt?

8. QR-codes, sociale media en url’s

Drukwerk is een perfecte binnenkomer. Als het goed is, gaat de ontvanger vervolgens op zoek naar meer informatie. Zorg daarom voor QR-codes, sociale media kanalen en url’s. Op die manier kunnen klanten die meer willen weten, de online kanalen bezoeken. Zo kan een merk of product eenvoudig worden gepromoot of bekender worden gemaakt.

9. Hashtags werken, ook in print

Mensen vinden het prettig om hashtags te gebruiken wanneer ze online posten. Hoe meer mensen jouw hashtag gebruiken, hoe meer dit jouw online aanwezigheid versterkt. Bedenk daarom een unieke hashtag die je kunt claimen. Zorg er vervolgens voor dat je die hashtag deelt in print. Zo kunnen mensen online refereren aan jouw merk of bedrijf!

10. Zorg voor Insta-waardig beeld

Mensen vinden het leuk om foto’s te delen op sociale media. Daar kun je ze natuurlijk ook een handje bij helpen. Zorg er daarom voor dat jouw presentatie Insta-waardig is met een bijzonder beeld. Denk aan de frames of fotolijsten op festivals, waar een foto mee gemaakt kan worden!

Probeer printproducten als onderdeel van jouw volgende marketingcampagne en laat ons weten wat de resultaten zijn! Wij zijn benieuwd!

Faria Ramdjan

Faria Ramdjan is een content writer bij Helloprint. Helloprint is hét online platform voor al je drukwerk. Dankzij onze ervaring kunnen wij je als geen ander helpen met alles wat te maken heeft met drukwerk voor zzp'ers.