Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Samen sterker
ondernemen!
39.555 actieve leden
         

Makkelijk online ondernemen: alles in je webhop platform

Lonneke van der Werff
05 december 2019

Als je als zzp’er producten verkoopt kan een webwinkel een positieve invloed hebben op je zakelijk succes. Niet alleen zorg je ervoor dat je huidige klanten je beter kunnen bereiken, er is nu ook de mogelijkheid om een volledig nieuwe klantenkring te bereiken. En dit allemaal zonder de kosten van het opzetten van een fysieke winkel.

Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten bij het opzetten van een webshop:

1. Eerste indruk en klantervaring

Hoewel online winkelen al lang geen nieuwigheid meer is, blijven mensen voorzichtig met het uitgeven van hun geld online. Zorg er om die reden voor dat je webshop een betrouwbare uitstraling heeft. Dit bereik je onder andere door je webshop - eventueel met behulp van templates - professioneel vorm te geven. Ook is het van belang om alle regelingen omtrent betaling, levering en retournering zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Maak betalen ook vooral niet te moeilijk: dit is de laatste horde voordat iemand definitief van ‘bezoeker’ naar ‘klant’ gaat, en is tegelijkertijd het moment waarop de meeste mensen afhaken. Bied verschillende betaalmethoden aan, en geef bezoekers de mogelijkheid om af te rekenen onder een gast-account.

2. Voorraadbeheer is key

Bij een online winkel komt nog steeds fysieke voorraad kijken. Het is belangrijk om goed op de hoogte te blijven van hoe deze voorraad zich beweegt. Onder andere om te voorkomen dat je mensen teleurstelt omdat ze dachten iets besteld te hebben en datgene uitverkocht blijkt te zijn, maar ook om ervoor te zorgen dat je het maximale kunt halen uit de producten die je verkoopt. Blijven bepaalde producten lang liggen? Gebruik ze voor een kortingsactie. Vliegt de voorraad van de plank? Bestel op tijd bij en verlies geen bezoekers aan de concurrent. De makkelijkste manier om het overzicht te behouden is door een eCommerce platform te gebruiken waarbij voorraadbeheer geïntegreerd zit in het systeem zelf.

3. Meten is weten

Optimalisatie stopt nooit. Om ervoor te zorgen dat je kunt blijven groeien is het van belang om de statistieken in de gaten te houden. Zo weet je met behulp van Google Analytics snel hoe vaak je bezocht wordt, waar deze bezoekers vandaan komen en welke zoektermen goed werken voor jouw winke. Aan de hand hiervan kun je vervolgens je marketing optimaliseren. Laat zoektermen die goed werken vaker terugkomen in je teksten om zo een hogere SEO waarde te krijgen, en besteed meer aandacht aan kanalen waar de meeste bezoekers vandaan komen (bijvoorbeeld Facebook of Instagram). Wil je nog een stap verder gaan? Analyseer de customer journey van je bezoekers. Zo zie je precies waar mensen afhaken, en kun je op die punten je aanpak bijsturen.

Klinkt bovenstaande tekst maar ingewikkeld? Tegenwoordig zijn er genoeg eCommerce platformen waarop je met gemak je bestellingen kunt beheren, en een volwaardige - SEO-vriendelijke - website kunt ontwerpen. Succes!

Lonneke van der Werff

Lonneke is Content Marketing Specialist bij Lightspeed en schrijft over de laatste ontwikkelingen, tips en trends in de retail, horeca en eCommerce sector.