Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Samen sterker
ondernemen!
30.098 actieve leden
         

Samenwerking tussen zzp’ers: zo pak je dat aan

Sjak van Nieuwkuijk
01 november 2017

Steeds meer zzp’ers kiezen voor een samenwerking met een andere zzp’er. Slim, want zo kun je wat grotere klussen aannemen. Vóór je enthousiast aan de slag gaat samen, is het slim om een paar zaken met elkaar af te stemmen. Ik geef je 6 handige tips om het beste uit zo’n samenwerking te halen.

1. Even pas op de plaats

Wat je ook doet, ga nooit overhaast van start. Vraag je eerst eens af of de samenwerking inderdaad voor allebei meerwaarde heeft. Die meerwaarde kan zijn dat je van elkaar leert, dat je een opdracht krijgt die je alleen niet zou krijgen, of dat je elkaar goed aanvult en zo allebei kunt doen waar je goed in bent. Een samenwerking die niet in balans is, kan later tot onvrede leiden bij een van de twee of bij allebei. Neem dus de tijd om uit te zoeken hoe jullie allebei toegevoegde waarde uit de samenwerking halen.

2. Weet met wie je samenwerkt

Gezellig samen op dezelfde Seats2meet-locatie werken, is iets heel anders dan samen een project aanpakken. Kun je écht op deze persoon bouwen als het erop aankomt? Levert hij dezelfde kwaliteit als jij? Vraag dat na bij eerdere opdrachtgevers en andere zzp’ers. Check of de ander ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel en lees zijn algemene voorwaarden goed door.

3. Vraag je netwerk om advies

Je bent niet de eerste zzp’er die met een ander gaat samenwerken. Benut de kennis in je netwerk! Vraag andere zzp’ers hoe zij dit aanpakten. En vooral: waar ze tegenaan liepen. Wat zouden ze een volgende keer anders doen of afspreken?

4. Maak goede afspraken met elkaar

Natuurlijk ben je optimistisch bij de start van een nieuwe samenwerking en vertrouw je elkaar blind. Wat kan er misgaan? Best veel eigenlijk. Stel dat de ene zzp’er zijn werk niet op tijd af heeft. Of niet de gewenste kwaliteit levert. Of dat de andere zzp’er achteraf de omzetverdeling in twijfel trekt, omdat hij meer uren maakte. Maak hier vooraf goede afspraken over, juist als jullie nog op goede voet staan met elkaar.

Vóór je begint bespreek je samen:
• Wat je van elkaar verwacht en welke eisen de opdrachtgever stelt
• de verdeling van de taken en verantwoordelijkheden
• de verdeling van de manuren en de omzet
• wie waarvoor aansprakelijk is
• hoe jullie vervanging regelen bij ziekte of vrije dagen
• wat jullie doen als de opdrachtgever niet betaalt

5. Leg jullie afspraken vast

Bevestig de gemaakte afspraken aan elkaar, bijvoorbeeld in een e-mail. Heel formeel hoeft dat allemaal niet te zijn, als het maar duidelijk is. Natuurlijk is een samenwerkingsovereenkomst nog slimmer, zeker als je deze laat controleren door een jurist. Hiermee voorkom je dat op een later moment interpretatieproblemen ontstaan.

6. Kies een samenwerkingsvorm

Je hoeft niet direct samen een nieuw bedrijf op te richten. Je kunt op 2 manieren tijdelijk samenwerken. In de eerste variant is 1 van jullie de ‘hoofdaannemer’: het aanspreekpunt en eindverantwoordelijke voor de opdracht. Deze partner sluit het contract met de opdrachtgever en huurt de andere zzp’er in als ‘onderaannemer’. Deze optie wordt vaak gekozen door zelfstandige professionals met vergelijkbare expertise.

Tip: Het is als eindverantwoordelijke verstandig om je aansprakelijkheid te beperken in de algemene voorwaarden.

Jullie kunnen ook ieder apart een contract sluiten met de opdrachtgever. In dat geval bespreken jullie alles zelf met de opdrachtgever, jullie sturen ieder een factuur en zijn allebei verantwoordelijk voor je eigen werk. Je werkt wel samen, maar regelt alles ieder voor zich. Bijvoorbeeld omdat jullie expertises verder uiteenliggen.

Tip: Voorkom een ‘grijs gebied’ waar niemand zich verantwoordelijk voor voelt. Zorg ervoor dat de opdrachtgever en jullie zelf altijd duidelijk weten wie waarvoor verantwoordelijk is.

Wil je meer weten?

Kijk voor uitgebreide informatie over de risico's die je als starter loopt op de dossierpagina Eigen bedrijf starten van Interpolis.

Sjak van Nieuwkuijk

Sjak is risico- en preventie expert bij Interpolis. Al 30 jaar werkt hij bij Interpolis waarvan de eerste helft als bouwkundig schade-expert. Sinds Interpolis zijn strategie heeft veranderd en zich focust op het voorkomen en beperken van risico’s, helpt hij dagelijks ondernemers om hun bedrijfsrisico’s in beeld te brengen en gepaste preventiemaatregelen te nemen.

Voor meer informatie over risico-inzicht en preventie neem een kijkje op onze speciale starterspagina of neem contact met ons op via preventiedesk@interpolis.nl

Volg Interpolis ook op Twitter en LinkedIn