Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Samen sterker
ondernemen!
31.720 actieve leden
         

Wat hebben Chocomel, Aspirine, Luxaflex en Broodfonds gemeen?

Cosmas Blaauw
15 juli 2019

Het zijn allemaal merknamen die als soortnaam gebruikt worden. Kleenex, Spa, Post-it zijn er nog een paar. De meest recente is Broodfonds. Dat is een merk in de categorie schenkkringen. In een schenkkring vormen zzp’ers onderling een vangnet indien een van hen arbeidsongeschikt raakt. En er zijn verschillende merken die daarin voorzien.

Naast Broodfonds zijn dat o.a. SharePeople, Ziektefonds, SamSamkring en Voorzieningenfonds. Als je op een terras een Spa bestelt, is de kans dat je een Chaudfontaine of Bar-le-Duc krijgt aanzienlijk. Ik heb daar echter nog nooit iemand moeilijk over zien doen. En als je in een kantoorboekhandel vraagt waar de Post-its liggen en ze drukken je een ander merk plakkende memoblaadjes in je handen, dan heb je dat waarschijnlijk niet eens door. Want wat zijn de werkelijk merkbare verschillen bij deze twee voorbeelden? Maar bij andere producten en diensten zijn er wel verschillen die ertoe doen. Chocomel heeft een eigen smaak die door velen geprefereerd wordt boven andere merken.

Een broodfonds bestaat niet

Vandaag (4 juli) is volop in de media het bericht dat twee op de vijf zzp’ers niet beschikken over een voorziening voor arbeidsongeschiktheid. Cijfers die uit een enquête van TNO en het CBS blijken. In wat eigenlijk omschreven zou moeten worden als schenkkringen wordt door alle media de merknaam Broodfonds als soortnaam gebruikt.

Even wat voorbeelden:

FD: “…of deelname in een broodfonds.”
NOS: “Eén op de vijf heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Daarna volgen de eigen woning en/of een broodfonds als financiële reserve bij arbeidsongeschiktheid. Een broodfonds is een collectieve voorziening die zzp’ers onderling regelen en die maximaal twee jaar uitkeert.”
NRC: “…5 procent is aangesloten bij een broodfonds, waarin zelfstandigen samen geld opzij leggen om bij ziekte te ontvangen.”

En dan de bron van dit onderzoek het CBS: “Daarnaast zijn er relatief kleine groepen zelfstandig ondernemers die de waarde van het eigen bedrijf of deelname aan een broodfonds als voorziening noemen.”

Flinke verschillen

Broodfonds was de eerste en lang ook de enige speler in deze categorie. Het gebruik van deze merknaam is daardoor verworden tot een soortnaam. Maar inmiddels zijn er meerdere spelers waar zzp’ers zich bij hebben aangesloten. Het blijven gebruiken van de merknaam Broodfonds als soortnaam wordt daardoor verwarrend. Want er zijn flinke verschillen tussen de verschillende merken. Het platform ikwordzzper.nl vergeleek recentelijk vijf spelers op deze markt waarbij de verschillen goed duidelijk worden. Zo wordt bij de ene speler iemand die ziek is gemeld bij een externe onafhankelijke arbodienstverlener terwijl dat bij een ander bij de schenkkring zelf is. En het vrij kunnen opnemen van inleg die niet gebruikt is voor een schenking (omdat er niemand ziek is) kan maar bij één speler, SharePeople. Ook in prijs zijn er flinke verschillen te vinden.

Kortom: de tijd is rijp om in plaats van de merknaam Broodfonds te gaan werken met de soortnaam schenkkring. Het kan bijdragen aan een beter overzicht van de mogelijkheden die een zzp’er heeft om voor een vangnet bij arbeidsongeschiktheid te zorgen.

Cosmas Blaauw

Cosmas Blaauw is oprichter van SharePeople en een sociaal ondernemer pur sang. Zijn missie is om verzekeren weer 100% transparant, eerlijk, solidair en vooral betaalbaar te maken.

Cosmas is altijd op zoek naar hoe het anders (en socialer) kan, niet door het aan de overheid over te laten, maar door middel van ondernemerschap. Dat deed hij eerder in ontwikkelingssamenwerking en de zorg en nu dus ook in de manier waarop (zelfstandig) ondernemers risicodelen.