Blog

Content voor je website: waar haal je de inspiratie vandaan?

Je hebt een website omdat je wilt dat mensen zaken met je doen. Zo kunnen bezoekers op jouw site lezen wat voor producten of diensten je biedt, waarom ze bij jou moeten zijn en waar ze je kunnen bezoeken. Veel van die informatie heeft weinig onderhoud nodig: je kernboodschap verandert niet snel, net zo min als je kantooradres. Toch is het zonde om een compleet statische website te hebben. Als bezoekers nog eens terugkomen, is het wel zo aantrekkelijk als ze iets nieuws zien.

Nieuws over je bedrijf bijvoorbeeld. Of blogs of video's waarin je meer vertelt over wat je doet of over je vakgebied. Bedenk ook dat veel bezoekers niet perse via je homepage op je site komen. Misschien vinden ze je door te googelen op bepaalde informatie die jij op je site hebt staan. Hoe kom je aan inspiratie en hoe voorkom je dat je een dagtaak hebt aan het bijhouden van je website?

Vertel wat er nieuw is

Er is altijd wel iets te melden over je onderneming. In een nieuwsbericht kun je nieuwe medewerkers voorstellen of een product introduceren. Of je maakt een korte casestudy rond een recent project waar je trots op bent. Het kunnen korte berichten zijn. De informatie heb je al en het hoeft niet dagelijks. Eens in de week of maandelijks is ook prima.

Deel wat je weet

Vakkennis delen is een andere goede manier om je website interessant te houden. Of je nu meubelmaker of consultant bent, kennis die voor jou heel gewoon is, kan voor anderen bijzonder waardevol zijn. Maak bijvoorbeeld een blog aan op je site en post regelmatig een stuk over een onderwerp. Zoek een goede insteek: 3 valkuilen, 4 lessen die ik heb geleerd, alles over... Inspiratie nodig? Hier vind je 133 onderwerpen voor een blog.

Beantwoord vragen

Krijg je wel eens vragen van klanten in je mailbox? Prachtig! Dan weet je wat hen bezighoudt en heb je direct een onderwerp om over te schrijven. Ook interessant is om te proberen erachter te komen waar je potentiële klanten op googelen. Dat kun je doen door zelf te googelen of door in Analytics te duiken. Een ander idee: laat je interviewen of interview zelf een van je trouwe klanten.

Zeg het met video

Wil je een persoonlijke boodschap vertellen, uitleggen hoe je zelfgebouwde computers werken of laten zien hoe druk het is op de congressen die je organiseert? Laat het zien met een korte video. Let er wel op dat de beeld- en geluidskwaliteit goed zijn. 

Tip: Lees hier meer over online marketing en content marketing.

Handige downloads

Bekijk alle downloads
Juridische service

Juridische service

Heb je twijfels of een vraag over een overeenkomst, modelcontract of heb je een geschil? Heb je een juridisch probleem? Neem dan snel contact op het de juridische helpdesk van Het Ondernemerscollectief: daar kun je terecht als je een vraag hebt of advies wilt.

Jelle Terwisscha van Scheltinga

Jelle Terwisscha van Scheltinga

Jelle is Online Marketeer en Webmaster bij Argeweb. Met zijn design capaciteiten optimaliseert hij de website om de conversie zo hoog mogelijk te krijgen. Verder houdt hij zich onder andere bezig met SEO-, affiliate-, content- en e-mailmarketing. Niets is te gek voor deze marketing duizendpoot.