Blog

Marketing zonder internet - offline marketing in een oogopslag

Weinig moderne ondernemers durven er nog over te spreken.´Offline´, dat heeft bijna een negatieve connotatie in onze digitale samenleving. Toch is het, ook voor de meest moderne ondernemer, belangrijk om een goede offline marketing strategie te hebben.
Maar wat betekent het om een bedrijf offline op de markt te brengen? Welke methoden en strategieën zijn nodig en hoe kan offline marketing via digitale kanalen worden geoptimaliseerd?

De juiste strategie voor offline marketing

Het grootste voordeel van online marketing is dat het makkelijk is een grote doelgroep te bereiken. Het versturen van een e-mail of het toevoegen van een digitaal contact in netwerken zoals LinkedIn vereenvoudigen het onderhouden van zakenrelaties. Dit alleen al heeft online marketing de afgelopen jaren een beslissende impuls gegeven. Daarnaast is het digitaal netwerken met potentiële contacten over de gehele wereld natuurlijk aantrekkelijk. Offline marketing zal hierdoor ook zeker niet in de plaats komen van een goed functionerende online strategie.

Gebruik daarom klassieke en moderne offline marketingtechnieken, om uw bereik te vergroten. De welbekende klassieke offline marketing is bijvoorbeeld terug te vinden in flyers, posters en krantenadvertenties. Deze zijn ook wel vergelijkbaar met banners of social media marketing, maar missen de unieke voorsortering van de doelgroep. Een oudere, minder online generatie kan op deze manier echter gemakkelijk worden bereikt.
Offline marketing is daarbij ook van grote waarde voor bedrijven buiten het B2B-segment. Hierdoor gebruiken ook de grotere bedrijven steeds vaker deze marketingstrategie. Bovendien zal het helpen om zich positief te kunnen onderscheiden van de concurrentie.

Een populaire en beproefde methode zijn promotieartikelen. Bedrijven verdelen deze geschenken op beurzen of op afspraken met klanten. Dit kunnen bijvoorbeeld klassieke balpennen, USB-sticks of sleutelhangers zijn. Het aanbod in deze zogenoemde relatiegeschenken is groot en de prijs is hierbij minder belangrijk. In plaats daarvan zal zo´n geschenk een echte toegevoegde waarde moeten bieden. Denk bijvoorbeeld aan: tassen op beurzen, paraplu's (weersafhankelijk een echte ´lifesaver´), ook geschenken zoals vistekaarthouders, zijn welkom op elke grote bijeenkomst.

Een blijvende indruk achterlaten en herinnerd worden, dat is het doel van offline marketing. Een nauwe samenwerking met een digitale strategie is hierbij belanrijk, omdat deze toevoeging de offline processen zal versnellen. Een voorbeeld hiervan is het online bestellen van de eerder benoemde promotieartikelen. Deze kunnen zo op maat worden besteld en gepersonaliseerd met het comfort van een onlineshop.

Ook andere aspecten spelen een rol in offline marketing, die veel ondernemers van oudsher niet associëren met marketing. Dit omvat bijvoorbeeld het uiterlijk van een bedrijf, of het nu gaat om een beleefd, goed onderhouden, modern of dynamisch bedrijf - hoe medewerkers zich op hun beurt presenteren en het bedrijf presenteren, maar ook het logo op reclamemedia, de belettering op visitekaartjes, de uitstraling van de bedrijfskleding. Alles is een doorslaggevend onderdeel van de offline marketing en weerspiegelt het imago van een bedrijf.

Offline marketing tussen traditie en moderniteit

Een spreekwoord zegt dat er geen tweede kans is op een eerste indruk. Wanneer we dit aannemen is een goede offline strategie een must. Het helpt bedrijven om zich zo goed mogelijk te presenteren en positief te worden herinnerd. Maar dit alles mag natuurlijk niet in de plaats komen van online marketing, het dient een aanvulling te zijn op alle online processen. Uiteraard werkt dit alleen met een gesloten branding, een betekenisvolle huisstijl en een doelgericht concept achter alle marketingmaatregelen.

Handige downloads

Bekijk alle downloads
Juridische service

Juridische service

Heb je twijfels of een vraag over een overeenkomst, modelcontract of heb je een geschil? Heb je een juridisch probleem? Neem dan snel contact op het de juridische helpdesk van Het Ondernemerscollectief: daar kun je terecht als je een vraag hebt of advies wilt.

Anita van Dijk

Anita van Dijk

Anita van Dijk studeerde journalistiek en werkte als freelance journalist en vertaler. In deze periode kwam zij in contact met zakelijke onderwerpen en verwierf zij uitgebreide kennis.
Anita heeft zich gespecialiseerd in onderwerpen die verband houden met de oprichting van bedrijven, boekhouding, marketing en personeelsbeleid.