Blog

Tips om als zzp'er webinars te geven

Klanten werven. Als zzp’er kun je er niet omheen. Bij de start van je bedrijf zul je opdrachten krijgen van familie, vrienden en kennissen. Of misschien heb je relaties die je nog kent uit je vorige werkkring die je kunnen helpen om die eerste stap te zetten. Maar als het goed gaat en jouw bedrijf blijkt levensvatbaar, dan kom je vanzelf bij de volgende stap: de groeifase.

In die fase gaat het erom groei te realiseren door te werken aan je naamsbekendheid en actief op zoek te gaan naar nieuwe klanten. Maar hoe kom je aan nieuwe klanten? Als startende zzp’er heb je waarschijnlijk geen groot netwerk. Netwerken kan dan enorm helpen.

Toon je enthousiasme

Het internet is bij uitstek geschikt om jezelf (en je bedrijf) op een positieve manier actief onder de aandacht brengen. Dat kan op allerlei manieren. Waarschijnlijk ben je bekend met sociale netwerken en maak je daar gebruik van. Maar denk ook aan het schrijven van blogartikelen en deelnemen aan online discussies waar jij een waardevolle inbreng in kunt hebben.

Door kennis te delen over jouw specialisme en enthousiasme te tonen voor je vakgebied, maak je jezelf zichtbaar voor potentiële klanten. In marketingkringen noemen ze dat ook wel personal branding. Laat je niet afschrikken door die term, want er is niets ingewikkelds aan. Het gaat er simpelweg om dat je laat zien wie je en wat je in je mars hebt.

Bereik meer publiek

Een bijzonder interessante maar relatief weinig gebruikte manier om jezelf als zzp’er te presenteren als specialist op jouw vakgebied, is het geven van webinars. Met een webinar - in feite een seminar via het web - kun je je doelgroep op een laagdrempelige manier bereiken. Bovendien hoeven mensen die je webinar willen bijwonen geen reis te ondernemen. Zo maak je het voor hen een stuk aantrekkelijker om kennis te nemen van je boodschap.
Een webinar is een bewezen effectief instrument om leads te genereren. Doordat bezoekers zich voor deelname aan het webinar dienen te registreren, kun je ze – mits je daarvoor toestemming vraagt –achteraf benaderen, bijvoorbeeld ook om ze te bedanken voor hun deelname en te wijzen op je producten en diensten. Bovendien creëer je met een webinar een podium waarop je jezelf kunt presteren als specialist. Zo versterk je het vertrouwen in jouw kennis.

Tips voor jouw webinar

Een webinar organiseren hoeft niet moeilijk te zijn, maar het is wel handig als je weet waar je moet beginnen. Daarom deel ik hieronder 6 tips, gebaseerd op de ervaring met webinars die we met ikwordzzper.nl in de loop der jaren hebben opgedaan.

  • Belangrijkste is de voorbereiding. Een webinar schud je niet uit de mouw. Begin dus op tijd. Wij raden aan om 6 weken van tevoren al te beginnen met je voorbereiding.
  • Denk goed na wat en wie je precies wil bereiken met een webinar. Wil je bijvoorbeeld leads genereren? Wil je klanten of medewerkers trainen? Wie wil je precies bereiken? Hoe specifieker de doelgroep, des te beter je de content kunt afstemmen op de specifieke behoefte van die groep.
  • Stel meetbare doelen op. Hoeveel kijkers wil je trekken? Wanneer ben je tevreden? Als een bepaald aantal mensen het webinar bekeken heeft? Als je een bepaalde tevredenheidsscore haalt? Als kijkers een activiteit vertonen tijdens of na afloop van het webinar? Stel je doelen SMART op en gebruik deze als leidraad tijdens het hele traject.
  • Stem de content af op de doelgroep. Hoe relevanter en interessanter het onderwerp is voor je doelgroep, des te groter de kans dat de doelgroep zich inschrijft en tijdens het webinar ook echt blijft kijken.
  • Een webinar presenteren is wezenlijk anders dan presenteren voor een groep ‘echte’ mensen. Bij een webinar praat je niet tegen mensen voor je, maar tegen een camera. Zeker de eerste keer kan dat best raar aanvoelen. Oefen daarom van tevoren met spreken voor de camera, zodat het op de dag zelf natuurlijk aanvoelt.
  • Vergeet niet recht in de camera te kijken. Kijkers kunnen namelijk jouw ogen volgen. Als je links of rechts in de hoek kijkt, dan zien kijkers dat.

Welke webinarsoftware?

Je kunt nog zo’n goede presentatie hebben, maar als je geen goede software hebt dan is dat weinig waard. Goede webinarsoftware kenmerkt zich ten eerste door een goede verbinding met je publiek. Zowel geluid als beeld moeten goed gestreamd worden.

Naast dat je goed hoorbaar en zichtbaar bent, is het belangrijk dat webinarsoftware ook mogelijkheden biedt tot het delen van je scherm en het creëren van interactie. Zo kun je bijvoorbeeld een poll toevoegen, opties bieden tot het stellen van vragen en inspelen op reacties. Daarnaast kun je met goede software automatische bevestigings- en herinneringsmails sturen. Bijvoorbeeld een uur voordat de webinar begint. Ook na afloop kun je nog een automatische mail sturen, bijvoorbeeld met link naar het downloaden van de presentatie.
Als het gaat om webinarsoftware, is er keuze genoeg. Bekende pakketten zijn die van GoToMeeting (ook bekend als GoToWebinar), WebinarNinja of Google Meet (voorheen Hangouts). Als je incidenteel eens een webinar wilt geven, dan kun je prima uit de voeten met  een gratis optie als Google Meet. Liggen je ambities hoger, dan kun je beter wat geld uitgeven aan een dedicated pakket.

Zelf hebben wij uitstekende ervaringen met de webinar software van Demio.

Voor- en nadelen Demio

In vergelijking met het pakket dat we hiervoor gebruikten, heeft dit de volgende voordelen. 

  • Werkt intuïtief. Een kind kan de was doen.
  • Demio is 100% online. Je hoeft dus geen software te installeren.
  • Demio is heel stabiel en werkt daardoor strakker dan Zoom.
  • De privacy is goed geregeld. Data worden niet verkocht.
  • Het webinar wordt standaard opgenomen en opgeslagen. Handig, want dit betekent dat opnames on demand gedeeld kunnen worden.
  • Het aanmelden is super gemakkelijk, wat zorgt voor hoge conversie. Zie hier voor een voorbeeld.
  • Opties voor chat, polls en het delen van handouts.
  • Een mooie prijs (Vanaf € 28,50 per maand)

Uiteraard heeft ook dit pakket enkele nadelen. De belangrijkste:

  • Je kunt niet met een aantal mensen tegelijk overleggen in beeld en geluid. Wil je videobellen, kies dan iets anders.
  • Demio is tamelijk beperkt in mogelijkheden. (Dat heeft dan weer wel als voordeel dat het erg gebruiksvriendelijk is.)

Zo, dat waren mijn ervaringen met het geven van webinars. In welke bedrijfstak je ook werkzaam bent en met welke klanten je ook te maken hebt, laat zien wie je bent en dat je specialist bent op jouw terrein. Veel succes met je eerste webinar! Mocht je interesse hebben in Demio, dan kun je Demio gratis uitproberen via deze link.

Tip: Er is al veel onderzoek gedaan naar het effect van webinars. Lees hierover meer in dit artikel

Handige downloads

Bekijk alle downloads
Juridische service

Juridische service

Heb je twijfels of een vraag over een overeenkomst, modelcontract of heb je een geschil? Heb je een juridisch probleem? Neem dan snel contact op het de juridische helpdesk van Het Ondernemerscollectief: daar kun je terecht als je een vraag hebt of advies wilt.

Martijn Pennekamp

Martijn Pennekamp

Martijn Pennekamp heeft zijn sporen verdiend als bedrijvenadviseur en is de oprichter van Het Ondernemerscollectief. Zijn specialismen zijn fiscaliteit en wetgeving.